fbpx

Wat te doen met de tafelschikking van het bruiloft diner?

Heerlijk, het is tijd voor het diner. De officiële plechtigheid is geweest, jullie zijn getrouwd en dat ga je vieren met een smakelijk diner. Wie kijkt daar nu niet naar uit?

Met een tafelschikking laat je je gasten weten waar ze mogen zitten. Tijd om daar even een paar dingetjes over te leren.

Etiquette diner

Bij een officieel diner horen officiële etiquette, oftewel de regels voor hoe het hoort. Voor je bruiloft betekent dat in ieder geval dat jullie als bruidspaar centraal staan. Letterlijk. Jullie gaan in het midden van de tafel zitten (als je één lange tafel hebt) of aan de middelste tafel (als je meerdere grote tafels hebt).

Comfortabel in je trouwjurk

Daarbij zit de bruid links naast de bruidegom. Tip; zorg voor een fijne stoel waar je goed met je trouwkleed op past. Naast de bruid zit de vader van de bruidegom en naast de bruidegom zit de moeder van de bruid. Vervolgens zitten de vader van de bruid en de moeder van de bruidegom tegenover jullie als bruidspaar. Volg je het nog? Daarna komt de rest van de familie, gerangschikt op leeftijd en waarbij dames en heren om en om zitten. Dat is het officieel.

Natuurlijk ben je helemaal vrij om hier je eigen draai aan te geven. De gedachte achter zo’n officiële tafelschikking is dat gasten elkaar leren kennen. Wanneer jullie elkaar al wat langer kennen, zal dat minder belangrijk zijn. Dan kennen jouw ouders en jouw schoonouders elkaar al. Je kunt je voorstellen dat wanneer jullie nog niet zo lang bij elkaar zijn, dat jullie ouders elkaar nog niet zo goed kennen. Door ze bij elkaar te zetten, zullen ze vanzelf beter kennis maken.

Naamkaartjes tafelschikking bruiloft diner

Als er een tafelschikking is, moeten de gasten dat natuurlijk weten. Hoe doe je dat? Als je een ceremoniemeester hebt, is dat een hele mooi taak voor hem of haar. Verder kun je op de plaats zelf mooie naamkaartjes neerleggen. Daar zijn heel veel leuke ideeën voor. Wat dacht je bijvoorbeeld van een eetbaar naamkaartje van chocolade, of een lintje aan de stoel of in een kleine fles als je een strandthema hebt. Je kunt hier van alles voor bedenken. Zo lang het maar past bij jullie bruiloft en bij jouw prachtige betaalbare trouwjurk.

Vergeet ook niet om een mooie kindertafel te maken. De kinderen vinden het geweldig om een eigen tafel te hebben. Je kunt eventueel zelfs een oppas inhuren die de kinderen bezighoudt met spelletjes, kleurplaten en speelgoed. Zo kan iedereen rustig genieten van het diner.

Direct een pasafspraak maken?

JA, ik wil op tijd een pasafspraak maken en 1,5 uur een persoonlijke styliste tot mijn beschikking hebben.